Discussion about this post

User's avatar
Edward Wouters's avatar

.

Ayatollah Khomeini werd in Parijs na zijn verbanning uit Iran "op sterk water gehouden", met behulp van de Franse en Britse (geheime) inlichtingen-diensten.

De Shah (Mohammad Reza Pahlevi) werd via de U.S. (CIA) gewipt met voorbedachte rade, en in de plaats wilde men een groep extreem-dictatoriale, extreem-rechtse nuttige idioten, die Iran zouden zuiveren van de historisch aanwezige democratische progressieve elementen - zie ook Mohammad Mossadegh - (iets wat de Sjah met zijn door de U.S. geïnstrueerde geheime dienst ook al diende te doen).

Een groot bijkomend voordeel, (als het al niet de grootste reden zelf was), was dat de grote Iraanse oliec-ontracten eind jaren '70 op hun einde liepen, en dat de Amerikaanse olie-maatschappijen (en de Franse, Britse, Nederlandse, etc..) met de Sjah opnieuw dienden te gaan onderhandelen.

Die onderhandelingen werden, tot verbazing van de Sjah zelf, telkens maar uitgesteld, tot het duidelijk werd dat het al niet meer hoefde, omdat Ayatollah Khomeini, uit het sterk water en vanonder het stof gehaald werd, en de Sjah sowiesio niet lang meer te leven had (hij had kanker).

Waarschijnlijk waren de contractern met de nieuwe nuttige idioten heel wat prijsgunstiger voor de betrokken olie-maatschappijen.

Het dure 'Westerse' regime van de Sjah, kon immers vervangen worden door een meer prijsgunstig 'armer' regime van de fanatieke Zeloten onder het boegbeeld van Ayatollah Khomeini.

Daarbij werden de Iraanse olie-opbrengsten door de nieuwe Iraanse regering geher-investeerd in

grote wapenleveringen vanuit het Westen, voor de eerste Golf-oorlog tussen Iran & Irak in de jaren '80 (zie ook het contra-schandaal met Oliver North).

De U.S. (en het Westen) bewapende(n) beide partijen,..

Vergeet ideologiëen, vergeet godsdiensten, follow the money..

.

Bennjamin's avatar

Ik vind uw lijstje onder "De methodologie van omkering" erg goed ("Het sentiment boven de rede" enz.) Je hebt duidelijk ook heel wat afgelezen over wokeisme, en een aantal van de belangrijkste zaken hier opgesomd. Het blijft een lastig onderwerp. Tijdens discussies (meestal in engelse groupen) valt mij altijd op dat het 'wokeisme' of neo-Marxisme geen eenvoudig te duiden fenomeen is, en sommigen komen er gemakkelijk onderuit (toch naar hun eigen idee) door bijvoorbeeld bewijs te vragen dat de 'woke' ideeen allemaal samenhangen. En dan is het opsommen van 'overeenkomsten' niet voldoende. Het wordt een soort van cynisch spel van voortdurende omzeiling. Misschien ga ik ook eens een substackje schrijven met zaken die ik geleerd heb uit die discussies.

Er is misschien al teveel over geschreven - in het Engels toch: zoveel boeken en artikels, dat het lang zoeken is om de beste te vinden. Ik heb favoriete schrijvers moeten leren ontdekken. Ik bedoel: Jordan Peterson is fantastisch maar zijn uitleg te vaak net iets te controversieel om te gebruiken in een discussie met 'woke' geesten. Mensen zoals Jonathan Haidt zijn dan beter, al benadert hij het vanuit een andere hoek. Gad Saad die jij noemt is ook goed, klinkt soms iets te hard vind ik. Maar goed, het gaat over vele tientallen zoniet honderden mensen, veel podcasters ook. Dat soort overwegingen moet je voortdurend maken - kost tijd en moeite. Over Islam/Islamisme vind ik Asra Nomani erg goed - ze spreekt ook altijd vanuit het hart.

Ik weet niet of uw benadering van het deconstructionisme helemaal correct is, het is in feite een andere vorm van structuralisme. Het is meer 'herstructuralisme' vind ik. Maar goed, in de praktijk werkt het inderdaad afbrekend.

Maar goed, ik ben blij dat ik je op Facebook tegenkwam enkele weken geleden, en nu ook op deze Substack. Je delft tamelijk diep in de 'filosofie' achter deze dingen - dat heeft zijn voordelen, voor ieder die het kan opbrengen. Ergens moeten al die krachten gebundeld worden, om een soort van muur op te bouwen. Maar soms denk ik dat het al te laat is. Als ik de hoeveelheid Tump-bashing bezie die dagelijks op social media passeert, dan herinner ik mij steeds opnieuw wat Slavoj Zizek ooit zei na de eerste verkiezing van Trump: hij noemde hem een 'jerk' (en ook ik mag de man niet, om eerlijk te zijn) maar hij voegde eraan toe, dat het probleem niet Trump is - hij is slechts een symptoom van het probleem. Het echte probleem waren volgens hem de Nancy Pelosi's van deze wereld, de zogenaamde 'democraten' die er alles voor over hebben om de status quo te behouden. Die mensen hebben Trump veroorzaakt. En daardoor moeten anti-wokeisten (zoals wij) nu telkens ook opletten dat we ons ergens kunnen blijven onderscheiden van degenen die wokeisme haten om redenen die niet altijd helemaal deugen.

Doe zo voorts, zou ik zeggen. Een mooie blog.

7 more comments...

No posts

Ready for more?